loading...
peterganco.com
شرکت تبلیغاتی پرتو تبلیغ بازدید : 13 دوشنبه 04 مرداد 1400 نظرات (0)

زرشک دانه اناری

قبل از اینکه درباره زرشک دانه اناری توضیح بدهیم نیاز است که در ابتدا درک درستی از زرشک داشته باشیم .

شناسنامه

نام لاتین : Berberis Vulgaris – B.pauciflora salisb.

نام انگلیسی :Barberry.

نام عربی :عقده – عودالریح- انبرباریس

درخت زرشک

زرشک یک درختچه می باشد.که میوه آن ( زرشک ) به صورت خوشه ای بر روی آن رشد می کند.روی هر خوشه مقدار زیادی خار نیز وجود دارد(با بی دقتی امکان فرو رفتن خارها در دست شما عزیزان صد در صد است.).ارتفاع این درختچه خاردار بین 1 تا 3 متر می باشد.که در صورت مساعد بودن آب و هوا این ارتفاع به 6 متر هم خواهد رسید.

[caption id="attachment_1898" align="alignnone" width="798"]درختچه-زرشک-پترگان درختچه-زرشک-پترگان[/caption]

زرشک های موجود در ایران:

1- Berberis crataegina :این زرشک  ،جنگلی است و به صورت وحشی در دامنه های جنوبی البرز( از فیروزکوه تا ارنگه و طالقان و میانه بین ارتفاع 1000 تا 2800 متر قرار دارد.) می روید.ارتفاع این درختچه ها به یک متر و اندازه خارهای آن تا3سانتی متر می رسد.

2- B. integerrima :اکثراً در شمال آذربایجان(اطراف خوی و قطور)،به صورت وحشی موجود می باشند.حداکثر ارتفاع تا 3 متر نیز می رسد.

3- B . orientalis :در باغ های جنوب خراسان و به منظور بهره برداری کشاورزی کاشته می شود.

4- B.vulgoris : شمال ایران و آذربایجان محل ازدیاد این محصول می باشد.از گونه ی وحشی و حداکثر ارتفاع رشد آن ها تا 5.2 متر می باشد.

زرشک در چه دسته ای از خوراکی ها قرار می گیرد؟

یک نوع میوه ترش مزه که نوع پرورش یافته و بی دانه آن در خراسان جنوبی (شهرستان قاین،زیرکوه وحتی بیرجند) تولید می شود. هیچکس نمی تواند جایگاه ویژه زرشک را در برنامه غذایی انکار نماید.با وجود خواص خارق العاده و رنگ جذاب،توانسته جایگاه ویژه ای در سر سفره های ایرانی پیدا کند(به خصوص تزئین غذا).

[caption id="attachment_1895" align="alignnone" width="956"]تزئین-غذا-با-زرشک تزئین-غذا-با-زرشک[/caption]

برداشت زرشک

برداشت زرشک بسیار سخت و زمان بر است. حتی بعد از برداشت نیز به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد.که در صورت نداشتن تخصص در این زمینه طبیعتا سرمایه گذار محترم متحمل ضرر فراوانی خواهد شد.میگین چرا؟!!!!!!!!!!!

چرا ضرر؟؟؟؟؟؟!!!!!!

خُب،کاملا مشخصه!!!!!!!!!!!!!!!!!!! علاوه بر اینکه باید هزینه ای که برای آبیاری درختچه های زرشک استفاده کرده (آن هم با وجود کمبود منابع آب ) را از جیب خود پرداخت کند. باید پول سم و کود و ... را هم به لیست ضرر های خود اضافه نماید ☹.پس تا اینجا صد در صد باید قانع شده باشید، که این مورد اصلاً اصلاً به صرفه نیست  و تازه وقت تلف کردن هست .چرا که از قدیم گفتن : کار را به کاردان بسپارید و به کارهای خودتون برسید.(البته قسمت آخر ضرب المثل را خودم اِضافه کردم😊).

روش های چیدن زرشک

چیدن این میوه ترش و خوش مزه به دو روش انجام می شود :  شاخه ای و ضربه ای.

روش ضربه ای

در روش ضربه ای  ، برای بهداشتی بودن کار😊 پارچه ای در زیر درخت پهن می شود و با وسیله ای  شروع به ضربه زدن به شاخه ها می کنند .که این ضربه زدن موجب ریخته شدن زرشک ها  بر روی پارچه می شود. (از نظر من این روش کمی خَشن به نظر می رسد ولی خُب چاره ای نیست). و بعد با پهن شدن در نور آفتاب خشک می شوند .

روش شاخه ای

در این روش متاسفانه شاخه زرشک را قطع می کنند که البته خوشبختانه در سال بعد آن شاخه دوباره رشد خواهد کرد:) که طبیعتاً به دلیل اینکه رشد شاخه کمی طول خواهد کشید.در نتیجه در سال های آینده میزان محصول به عمل  آمده از آن شاخه کمی کمتر از حد خواهد بود.

[caption id="attachment_1842" align="alignnone" width="799"]روش-خشک-کردن-زرشک-دانه-اناری روش-خشک-کردن-زرشک-دانه-اناری[/caption]

زمان برداشت زرشک

زرشک دانه اناری در بازه زمانی بین شهریور تا آبان به یکی از دو روشی که در بالا توضیح داده شده است (بیشتر به روش ضربه ای) چیده و یا برداشت می شود. حالا وقت آن رسیده است تا به مرحله ی بعدی یعنی خشک کردن زرشک وارد شویم .

خشک کردن زرشک

در این مرحله زرشک ها توسط کشاورز به صورت گلی بر روی زمین پهن می شوند.سپس در مقابل نور آفتاب و انجام عملیات تبخیرِ رطوبت موجود در زرشک ها به صورت صد در صد طبیعی،خشک می شوند .لازم به ذکر است که حاصل این روش زرشک دانه اَناری می باشد.

نکته : در این مرحله حتما حتما نیاز است تا اخبار آب و هوا را به درستی دنبال کنید.😊 چرا که به دلیل احتمال بارش برف یا باران در این ماه ها احتمال خیس شدن و در نتیجه بد رنگ شدن و سیاه شدن زرشک دانه اناری بالا اَست .

مراحل پاکسازی زرشک

بعد از خشک کردن زرشک دانه اَناری در نور آفتاب به چند مرحله آن را پاک میکنند .

مرحله اول :  روش چک زدن(یک اصطلاح محلی)انجام میشود. که در این روش با پرت کردن زرشک رو به بالا و وزش باد برگ ها که سبک تر می باشند از زرشک ها جدا می شوند.

مرحله دوم : روش دمیدن،توسط یک فَن برگ ها و دُم های باقی مانده در لابه لای زرشکها از مرحله ی قبل کاملاجدامی شود.

مرحله سوم : در این مرحله زرشک هاهمراه باضایعات باقی مانده داخل دستگاهی به نام سورت که وظیفه ی جدا سازی تیغ ، خار ، سنگ ، شن و … را بر عهده دارد ریخته می شوند .

مرحله چهارم : در مرحله آخر نیز توسط دستگاه دُم گیر دُم زرشک دانه اناری جدا شده.و محصولِ آماده برایِ مصرف ، به بازار عرضه می گردد.

خرید به صورت عمده نیز در این سایت امکانپذیر می باشد.کلیک کنید تا شما را به صفحه مورد نظر راهنمایی کنیم.

در اِنتها هم ما همچنان در انتظار نظرات زیبای شما درباره رضایت مندی از محصولات پترگان خواهیم بود.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با استفاده از متد های روز دنیا و با درنظر گرفتن سلامت مشتریان عزیز و تاکید بر ارگانیک و سالم بودن محصولات به ارائه خدمات میپردازیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 76
  • بازدید سال : 424
  • بازدید کلی : 874